top of page
Múzeumpedagógiai foglalkozások a Walter Rózsi-villában

The Walter Rózsi Villa, as the first exhibition space of the Hungarian Architectural Museum and Monument Preservation Documentation Center, is intended to introduce visitors not only to the former owner and the condition of the building in 1936, but also to the architectural, literary, historical, theatrical and pedagogical life of the 1930s too.

The purpose of our programs and museum pedagogic sessions is to introduce Hungarian architectural history and modern urbanistic perspectives to the domestic and international audience.

Classes for groups

Participation in the sessions is subject to prior registration. Please contact our staff atsomogyi-rohonczy.zsofia@mma-mem.hu email address.

The optimal number of participants for the sessions: 25 people.

Price: HUF 800 / child (free for accompanying teacher)

 

OPTIONAL ACTIVITIES:

Straight lines, angles, geometric shapes– Form-breaking mathematics class in the light of modernist buildings

In rhymes and melodies– Cultural life, literature and music of the 1930s in the capital

To build or not to build? – Discussion and role play

Treasures of the Walter villa – Find the most exciting objects in the opera singer's home!

Múzeumpedagógiai foglalkozások a Walter Rózsi-villában

választható
foglalkozások 

Bejelentkezés és további információk: somogyi-rohonczy.zsofia@mma-mem.hu

 

Egyenesek, szögek, mértani formák – Formabontó matematika óra a modernista épületek tükrében

Ha jobban megnézzük, akkor a városokban valamennyi út, híd, épület telis-tele van mértani és matematikai feladványokkal. A kereszteződések útja derékszöget zárnak be, a telkeknél és épületeknél alapterületet számolunk, ha pedig kerítést is szeretnénk, akkor sok esetben a kerületszámítás feladata vár ránk.

A város tehát lebontható számokra és absztrakt formákra egyaránt, hiszen az egyszerűbb kubusok mellett valamennyi építészeti forma lebontható a legalapvetőbb mértani formákra. Lássunk neki hát, hogy a különböző korból származó városi épületeket a kubista művészek gondolatmenetét követve lebontsuk háromszögekre, négyzetekre és téglalapokra, illetve ezek térbeli megfelelőjének.

Ha pedig már megy a tervezés, akkor irány a 3D és fantáziánkat szabadjára eresztve tervezzünk saját várost!

 

Tantárgyi kapcsolódás: matematika, vizuális kultúra

Korosztály: általános iskola 5. osztályától az adott korosztály iskolai tananyagára tervezve

Rímekben és dallamokban – A ’30-as évek kulturális élete, irodalom és zene a Fővárosban

Walter Rózsi a korszak ismert és közkedvelt operaénekesnője és családja 1936-ban költözött be a Fischer József által tervezett Bajza utcai villájába. A majdnem száz évvel ezelőtti Budapest 2022-ben már olyan távolinak tűnik, hogy el se tudjuk képzelni a korabeli társasági életet.

Ássunk egy kicsit a dolgok mélyére, hogy kik voltak az irodalmi és zenei élet meghatározó figurái 1936-ban?

Móricz Zsigmond, József Attila, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Kosztolányi Dezső, Kassák Lajos és még sorolhatnánk azokat az írókat és költőket, akik ma már kötelezők közé tartoznak. A kávéházak, a varieték, színházak és koncerttermek nyüzsgése és az önfeledt szórakozás közben néha-néha fellibbent a fátyol és a város komorabb arcát is megmutatta, egyre erősebb lesz a szociográfiai irányvonal. A foglalkozáson irodalmi művek és zenei darabok segítségével rajzoljuk meg újra a ’30-as évekbeli Budapest térképét és készítünk mi magunk is város ihlette képverseket.

 

Tantárgyi kapcsolódás: magyar nyelv és irodalom, történelem, zene, vizuális kultúra

Korcsoport: általános iskola 8. osztály, középiskola

Építsem vagy ne építsem? – Vitakör és szerepjáték

A harmincas években a modernista építészet elvei és elképzelései nem találtak osztatlan támogatásra. A megrendelők részéről sem volt alapvetően értelmezett, hogy ezt az új életteret kívánják maguknak. Alaposan meglepődhetünk, ha a Színtér és Lakótér kiállítás fekete-fehér képeit megnézzük Walter Rózsiék villájának 1936-os berendezéséről, ugyanis a modernista falak közép neobarokk bútorok költöztek.

A foglalkozás során a vita módszertanát követve játsszuk újra a 30-as évek szemléletváltozásait és tudunk meg többet a korszak társadalmi és gazdasági életéről.

 

Tantárgyi kapcsolódás: földrajz, történelem, vizuális kultúra

Korcsoport: középiskola

A Walter-villa kincsei – Találd meg az operaénekesnő otthonának legizgalmasabb tárgyait!

Vajon mit lehet kiolvasni egy nagy halom építkezési hulladékból? Milyen történetek lapulnak meg a gyerekjátékok között? Hogyan olvassuk ki a Zsolnay gyár történetét egy csempedarabból? Mit mesél egy régi sztárról pár újságcikk és a családi albumból kiemel fotó?

A foglalkozáson a kiállítás és a villa egyes elemeire fókuszálunk, de általuk jobban megismerjük a 20. század eleji Magyarországot, valamint a modern építészet meghatározó tervezőit és gondolkodóit. A kaland során a villa alaprajz segít a csapatoknak a titkos üzenetek és feladványok megtalálásában, de végül együtt rakjuk össze a képet.

 

Tantárgyi kapcsolódás: történelem, vizuális kultúra

Korcsoport: általános iskola felső tagozat

Múzeumpedagógiai foglalkozások a Walter Rózsi-villában
bottom of page